Til hovedinnhold arrow-right arrow-left arrow-down arrow-up linkedin file-o file-pdf-o angle-down angle-up angle-right angle-left twitter facebook paper-plane google-plus

– For å vokse er vi avhengige av en bank som følger oss

– Trenger factoring for å kunne fortsette å vokse

Driver du en bedrift vet du at det koster å vokse. Så hva gjør du når utgiftene øker raskere enn inntektene rekker å komme inn – og banken din bare rister på hodet?

For bemanningsfirmaet In House AS ble løsningen å bytte bank. Fra en stor, tradisjonell bank som ikke ville snakke om finansieringsløsninger før de hadde vært kunde i minst to år – til en mindre bank. En bank som nettopp har denne typen bedrifter som sin målgruppe, og som vet hvor tøft det kan være å ta kostnadene som må til for å fortsette å vokse.

Mats André Berg, Rune Johansen og Knut Dub i In House. De står utenfor kontorlokalet.

Sårbare i oppstartfasen

– I en oppstartsfase er vi sårbare når inntektene ikke kommer like raskt som utgiftene, bekrefter salgssjef i In House, Knut Dyb, mens han serverer kaffe i nyoppussede lokaler i Fossegrenda i Trondheim.

Etter flere tiår i bemanningsbransjen etablerte han i fjor et nytt firma sammen med sønnen Rune Johansen. In House leverer primært faglærte arbeidere til bygg- og anleggsbransjen, og er avhengig av god likviditet for å kunne betale ut lønn i takt med at oppdragene øker.

For dem har en finansieringsløsning som factoring, der de setter ut fakturaadministrasjon og kan belåne sine utestående fordringer, vært helt avgjørende.

– Når vi fakturerer har kundene våre 30 dagers kredittid, men vi må jo betale ut lønn hver 14. dag. Da er helt klart factoring noe vi må ha, sier Dyb.
 
InHouse vurderte også andre løsninger som salg av enkeltstående fakturaer, såkalt fakturasalg eller fakturakjøp, men valget falt på factoring etter samtaler med rådgiver i DeBank.

Portrett av Knut Dyb i In House

– Trenger en bank som følger oss

Nå har de akkurat landet et stort prosjekt på Østlandet, samtidig opplever de at det skjer mye på bygg- og anleggssiden i Trøndelag. Pilene peker oppover, men Dyb vet av erfaring at det krever en bank som forstår behovene veksten fører med seg.

– Vi ser at vi kommer til å doble omsetningen i år fra i fjor, og vi satser på å doble den igjen neste år. Men for å vokse er vi avhengige av en bank som følger oss, sier han.

Personlig oppfølging

Factoring er langt fra noe nytt, og det er et produkt de fleste bankene tilbyr i en eller annen form. Men mange små- og mellomstore bedrifter opplever at de ikke får den hjelpen de trenger, når de trenger det, i de store bankene. Det kjenner også In House seg igjen i.

– Vi har også vært factoringkunde hos en tradisjonell bank, men da fikk vi ikke belåne fordringsmassen før det var gått to år. Da blir det vanskelig for et firma å fortsette å vokse, sier han og legger til:

– Fordelen med DeBank er at de er personlige og at de tilpasser løsningene sine til deg. Du kan faktisk ringe og prate med dem, og de vet hvem du er.

Factoring frigjør tid

I tillegg til å gi bedrifter bedre likviditet, sørger factoring også for at du kan bruke mer tid på kjernevirksomheten og mindre på fakturaadministrasjon.

– Factoring frigjør masse tid. Vi slipper å følge opp fakturaene, og ikke minst så slipper vi å være både selger og inkassoagent, det er ingen god kombinasjon, smiler Dyb.

 

Vil du vite mer om factoring?

Les mer Ta kontakt