Til hovedinnhold arrow-right arrow-left arrow-down arrow-up linkedin file-o file-pdf-o angle-down angle-up angle-right angle-left twitter facebook paper-plane google-plus
Portrett av Camilla Sagmo Voje

– De store bankene distanserer seg mer og mer fra kundene sine.

– Vi skal aldri slutte å snakke med kundene våre

Små og mellomstore bedrifter utgjør 98 % av markedet, men føler seg ofte uønsket av banken sin. Det vil DeBank gjøre noe med.

– De store bankene distanserer seg mer og mer fra kundene sine, sier Camilla Sagmo Voje.

Hun er operasjonell leder i DeBank, og spesielt opptatt av de små og mellomstore bedriftene. De som utgjør selve ryggmargen i norsk næringsliv, men som aldri blir invitert til å spise kirsebær eller drikke champagne med de store. Det er for så vidt ikke så mye champagnedrikking som kunde i DeBank heller, i alle fall ikke ennå. Men du skal føle deg verdsatt, og du skal bli sett – uansett størrelse, lover Sagmo Voje:


– Vi vet at flere av de disse bedriftene ikke en gang får en fast rådgiver å forholde seg til i mange banker. I stedet blir de henvist til et kundesenter. Slik er det ikke hos oss, vi skal aldri slutte å snakke med kundene våre.

Bryr seg om de små

Etter 13 år i bransjen med fordringsfinansiering som fagfelt, vet banklederen hvor skoen ofte trykker for de små og mellomstore bedriftene. Du har de som begynner å gå godt, men ikke har råd til å ta de investeringene som kreves for å fortsette å vokse. Eller de som har store utlegg, og som må vente lenge før pengene kommer inn. Det er mange grunner til at bedrifter trenger hjelp til å bedre likviditeten i perioder, men mange vet ikke hvilke muligheter som finnes.


– Det gjelder spesielt de bedriftene som ikke er så store at de har egne økonomiavdelinger. Vi ønsker å være der for disse bedriftene og finne løsningene som kan hjelpe dem.

Kan tenke nytt


Og det er selve grunntanken i DeBank. Å være en ren forretningsbank for majoriteten av næringslivet i Norge, nemlig de små og mellomstore. En bank som forholder seg til realitetene – at de fleste opplever perioder med anstrengt likviditet, og som hjelper kundene til bedre betalingsevne. 


– Fordelen vår er at vi har muligheten til å tenke nytt uten å være avhengige av gamle, tunge system eller en inngrodd kultur. Det betyr at vi kan bruke den aller siste teknologien til å skreddersy løsninger som er effektive for både oss og kundene våre, sier Sagmo Voje, som ikke nølte da bankgründer Inge Five ville ha henne med og starte bank: 

– Det var en mulighet jeg aldri ville få igjen, og jeg synes det er kjempespennende å få være med og bygge opp noe helt nytt. Jeg har alltid vært opptatt av kundeopplevelsen, og da passer det godt å få være med å bygge en bank som bryr seg om de små, og som skal være nær og personlig, sier hun.