Til hovedinnhold arrow-right arrow-left arrow-down arrow-up linkedin file-o file-pdf-o angle-down angle-up angle-right angle-left twitter facebook paper-plane google-plus
Benedikte Steinsvoll Larsen, Inge Five og Camilla Sagmo Voje.

Det er på tide å gjøre SMB til en hedersbetegnelse.

Skal det være en kopp lokalbrent håndbrygg med florale undertoner?

Ord har som kjent makt, så hvorfor reduseres 98 % av norsk næringsliv alltid til den noe usjarmerende betegnelsen SMB?

Hva du kaller noe er sjelden tilfeldig. Du får for eksempel andre forventinger til en kopp lokalbrent håndbrygg med florale overtoner enn en vanlig kopp traktekaffe. Uten at det ene nødvendigvis smaker bedre enn det andre.

Litt sånn er det i næringslivet også. Å være gründer, start up eller gaselle høres ganske kult ut, men å være en del av SMB-segmentet gir ikke like spennende assosiasjoner.

SMB, altså små og mellomstore bedrifter, er en kategori som sjelden, eller aldri, blir avbildet med smilende banksjefer og sprudlende champagne. Men hvorfor er det sånn? Hvorfor er det stort sett bare enerne og gigantene som dyrkes og løftes fram?

Kanskje handler det om at vi liker å sole oss i glansen? At vi liker å tro at en liten bit av andres suksess skal smitte over på oss selv, gjøre oss enda bedre, og aller helst – best.

Men vi glemmer én ting.

Vi glemmer at de store står på skuldrene til de små. At det er de små- og mellomstore bedriftene som utgjør ryggraden i norsk næringsliv. Som er selve gullet. Vi glemmer at det å være best ikke er synonymt med å være størst. Og at det også ligger enormt med hardt arbeid, talent og viljestyrke bak å bli nummer to, tre og fire.

Norsk næringsliv hadde ikke vært noe som helst uten toerne. Og Neill Armstrong hadde ikke kommet seg til månen uten sin co-pilot, Buzz Aldrin. Og gigantene – de hadde ikke vært store uten at noen hadde vært små.

Det hele er egentlig så enkelt som at hvis vi skal hjelpe frem nye enere, må vi interessere oss for toerne.

I DeBank mener vi det er på tide å sette pris på de som er mer enn gode nok, men som ofte ikke får den respekten og hjelpen de fortjener. Det er på tide å gjøre SMB til en hedersbetegnelse.

 

Vil du vite hva vi kan gjøre for din bedrift?

Ta kontakt