Til hovedinnhold arrow-right arrow-left arrow-down arrow-up linkedin file-o file-pdf-o angle-down angle-up angle-right angle-left twitter facebook paper-plane google-plus
Portrett Camilla

– I DeBank mater vi ikke bare tall inn i et system, men tar oss tid til å se det større bildet.

– De store bankene bør tørre å tenke utenfor boksen

Konstituert banksjef Camilla Sagmo Voje mener de tradisjonelle bankene har blitt for opptatt av automatisering og for lite opptatt av å bli kjent med bedriftskundene sine.

– De store bankene bør tørre å tenke utenfor boksen og strekke seg litt lenger. I dag er bankene svært opptatt av digitalisering og automatisering, og det er selvsagt vi også. Men i iveren etter å få på plass de beste dashbord-løsningene ser vi at behovet til bedriftskundene fort blir glemt, sier hun.

For selv om DeBank bruker mye ressurser på ny teknologi, så er premisset alltid at den skal komme kundene til gode. 


– Vi satser hardt på å utvikle gode digitale løsninger som faktisk gjør hverdagen enklere for kunden. For oss er det viktig med en balanse mellom det digitale og analoge, og det ser vi at kundene også setter pris på.

Ser det store bildet

Banksjefen vet godt hva hun snakker om. Sagmo Voje har jobbet med finansiering til små og mellomstore bedrifter i en årrekke før hun ble med på oppstarten av DeBank. Hun har sett hvordan disse bedriftene ofte blir behandlet av de store bankene – og hun vet hvilke behov de har.

– De fleste små og mellomstore bedrifter har større behov for en rådgiver å prate med enn en digital løsning som lover svar på lånesøknaden innen 10 sekunder. I DeBank mater vi ikke bare tall inn i et system, men tar oss tid til å se det større bildet, sier hun.

Personlig bank

Og i det større bildet ligger alt fra om kunden har det ryddig på kontoret til et realistisk budsjett og hvilke ideer og potensial bedriften har. Og aller viktigst – hvilke verdier ligger i fakturamassen til bedriften. Sagmo Voje forteller at DeBank er opptatt av å bli kjent med hver enkelt kunde.

– Dette med å være en personlig bank er en fordel både for oss og kunden. For oss er det viktig å kjenne kunden vår og å møte dem ansikt til ansikt. For det er ikke bare tallene som viser risiko, de er kun en del av en større helhet, sier hun.

Bidrar til vekst og arbeidsplasser

DeBank kan vurdere risikoen på en annen måte på grunn av at de har tilgang til ”hjertet” av bedriften, nemlig betalingsstrømmen.

– Vi vet at det er mange som ikke får hjelp i andre banker, som får et ja hos oss. Jeg tror rett og slett det er fordi de store bankene ikke ser mulighetene på samme måte som vi gjør. Vi ser på helheten i økonomien og bruker fakturamassen til bedriften som sikkerhet. Det gjør at vi kan ta større risiko og være mer fleksible, sier hun.

For det å drive bank handler også om å ta samfunnsansvar og å bidra til å skape vekst og arbeidsplasser.

– Det er jo de små og mellomstore bedriftene som driver Norge, og for oss er det gull å kunne få bli med og utvikle disse, avslutter hun. 

Vil du vite hva vi kan gjøre for din bedrift?

Ta kontakt på tlf. 48 50 90 00.

Mer lesestoff